Hoe meet je eigenlijk wat een folder heeft opgeleverd? Op internet kan je gemakkelijk zien wat een marketingactie heeft opgeleverd, maar met een folder drukken is dat een stuk lastiger. In dit korte artikel staat uitgelegd hoe je een goede commerciële folder opstelt, waardoor de kans groot is dat je de investering terugverdient.
Uitstraling
Net als bij de eerste ontmoeting moet je folder ook een goede uitstraling hebben. Het moet aantrekkelijk voor de lezer zijn om de folder te lezen. Zo moet het goed ogend, grafisch goed zijn vormgegeven en een evenwicht zijn tussen beeld en tekst. Een goede duidelijke boodschap levert geen vraagtekens bij de consument op. Zet niet te veel tekst op de voorkant. Dat hoort eigenlijk op de binnenkant.
Kort en bondig
Je folder moet kort en bondig zijn, want je kan niet alle informatie op je folder kwijt. Zet de belangrijkste informatie in een beknopte vorm op je folder. Wil de bezoeker meer weten? Je moet goed refereren waar de consument meer informatie vandaan kan halen.
Psychologische aspecten
Je kan ook gebruik maken van psychologische trucjes om de aandacht van de lezer te krijgen. Gebruik je gezichten op je folder? Richt de ogen op het belangrijkste stukje van de folder!. Zo trek je je lezer meer mee naar jouw doel. Mensen kijken altijd waar anderen naar kijken.
Een goede structuur is ook belangrijk
Voor je een folder gaat bedrukken is een goede structuur heel belangrijk. Niet alleen moet je puntgewijs de belangrijkste stukken benoemen, ook de koppen, subkoppen en voldoende rust (witregels) zijn belangrijk.
Leesbaar
Het leescomfort is cruciaal. De lay-out is hierbij belangrijk, net als het aantal witregels en lettertype. Best logisch eigenlijk, maar in de praktijk pakt niet iedereen dit op!
Contactinformatie
Zet een aantal keren je contactgegevens in de folder. Zo kan ook de vlugge lezer aan jouw gegevens komen. Het is gebruikelijk om je gegevens op de achterkant van de folder te drukken. Vermeld daarin je belangrijkste kanalen. Zit je op social media? Zet het erbij!
Rendement uit je folder
Door deze bovenstaande tips wordt de kans aanzienlijk vergroot dat je geïnteresseerden krijgt. Door goed je wensen af te stemmen krijg jij je ideale commerciële folder. Dat moet dus goedkomen!