Content; dagelijks komen er duizenden artikelen op internet. Lang niet alles wordt gelezen. Omdat het tegenwoordig een trend is om veel content te schrijven moet je wel opvallen tussen de rest. Hoe bied je waard aan de lezer? In dit artikel staan tips hoe je content marketing naar de next level brengt.
Sta stil bij het doel van contentmarketing
Het doel van contentmarketing is om het bewustzijn van de doelgroep te vergroten in de marketingfunnel. Ieder stukje tekst moet een bijdrage leveren aan de marketingfunnel. Heb je nog geen contentstrategie? Begin bij het begin:
Begin bij de huidige stand van zaken. Denk aan de huidige concurrentie, bedrijfsdoelstellingen, doelgroeponderzoek en marktonderzoek. Nadat je dit grondig hebt onderzocht weet je waar de kansen liggen en wat je doelstelling is voor de contentstrategie. Je kan heel veel verschillende kanten op. Denk aan het verbeteren van de naamsbekendheid, aan mensen inspireren en aan de propositie benadrukken. Een handige tool is de REAN-model. Dit model laat zien dat verschillende fases met elkaar verbonden zijn in het aankoopproces.
R = Reach – Dit is het bereiken van je doelgroep
E = Engage – Hierbij ga je je doelgroep betrekken en inspireren. Je creëert merkbeleving.
A = Activate – De consument wordt tot actie overgegaan. Je overtuigt de consument om een bepaalde handeling uit te voeren.
N = Nurture – Dit gaat over klantloyaliteit. Je probeert de klant weer over te halen tot nog een aankoop.
Om je een voorbeeld te geven: influencers hebben het in hun video vaak over een nieuw merk (R van Reach) en kunnen met hun video’s werken aan de aandacht (E van engagement). Hierbij stimuleren zij jou tot een aankoop (A van activate).
Het is dus belangrijk dat je goed nadenkt wat je met je artikel wilt bereiken. Zo heeft de Internet Marketing Unie enorm veel artikelen in hun kennisbank. Zij willen ook uitstralen dat zij veel kennis in huis hebben op het gebied van online marketing. Daarom hebben zij in hun kennisbank enorm veel artikelen op hun website over de basis van online marketing. Door constant die informatie te gebruiken ga je steeds meer sympathie creëren voor het bedrijf.
Hoe maak je goede content?
- Schrijf met een juiste tone-of-voice. Meestal wordt informatie over beleggen een stuk zakelijker geschreven dan informatie over een telecomprovider. Dit is allemaal afhankelijk van je doelgroep. Wat is hun doelgroep? Denk hierbij aan bijvoorbeeld leeftijd en hobby’s.
- Gebruik woorden die je emotie prikkelen. Denk hierbij aan woorden als “ramp”, “genadeloos” en “intens”. Door deze krachtige termen te gebruiken zorg je er voor dat je de lezer meer gaat betrekken in je verhaal. Uiteraard moet je hier wel een goede balans in vinden.
- Bij content marketing moet je ook denken aan zoekmachineoptimalisatie. Dit is een vak op zich. Onder andere is het belangrijk dat je content van een goede structuur is voorzien. Verder moet je duidelijke koppen maken. Om beter vindbaar te raken in Google is intern linken naar andere pagina’s ook verstandig.
- Een artikel moet de lezer boeien. Heb je geen kennis in huis van zoekmachineoptimalisatie? Dan is het beste om echt toegevoegde waarde aan de lezer te leveren. Contentmarketing is bedoeld om de lezer zo veel mogelijk te helpen. Jij leest toch ook immers alleen dingen die je interesseren?